Za pun rezervoar goriva u Srbiji mora da se radi oko 20 sati ili dva i po radna dana, u Sloveniji vozači mogu da napune svoje automobile posle samo jednog dana rada ili nešto manje od 8 sati, dok je Nemcima potrebno još manje, odnosno oko 6 sati rada.
Uprkos značajnim varijacijama na tržištu nafte, ali i obrtima koje je na tržište rada donela pandemija koronavirusa, brojke pokazuju da nije bilo značajnih promena kada je reč o količini uloženog rada potrebnog za tankovanje "do vrha", bar kada je reč o zemljama regiona.
"Blic Biznis" je do ove računice došao uzimajući u obzir aktuelne prosečne plate i cene goriva u regionu i Evropi.
Naime, za 50 litara benzina, koliki je prosečan kapacitet rezervoara u automobilima, građani Srbije moraju da plate 57,8 evra, a oni koji voze "dizelaše" nešto više od 61 evra. Sa prosečnom platom od 512 evra i podrazumevanim osmočasovnim radnim vremenom, oni zarađuju 2,9 evra na sat, a to znači da im je za pun rezervoar potrebno skoro 20 sati rada, odnosno dva i po radna dana. Ako troše dizel, trebaće im i sat vremena više.
Slično vreme na poslu moraju da provedu i građani Crne Gore i Severne Makedonije, ako žele da napune svoje rezervoare. Pošto je prosečna plata u Crnoj Gori 525 evra, a za 50 litara benzina potrebno je 57 evra, to znači da Crnogorci treba da rade 19 sati. Makedonci imaju platu od 454 evra, pa za pun rezervoar koji ih košta 51 evro na poslu provode oko sat vremena više.
Nešto kraće moraju da rade vozači u Bosni i Hercegovini pošto je u ovoj susednoj zemlji prosečna plata nešto niža nego u Srbiji – 491 evro, ali je i benzin jeftiniji, pa je za pun rezervoar potrebno oko 45 evra. To znači da za 50 litara goriva naše komšije rade nešto više od 16 sati.
Gorivo u Hrvatskoj je najskuplje među zemljama bivše Jugoslavije, pa je za tankovanje "do vrha" u ovoj zemlji potrebno 62 evra. Ipak, sa prosečnom platom od oko 890 evra, odnosno satnicom od 5 evra, hrvatski vozači mogu da napune svoje automobile za 12 sati rada, odnosno jedan i po radni dan.
U ovoj računici najbolje su prošli građani Slovenije koji imaju najveće prosečne plate – oko 1.200 evra, pa za pun rezervoar koji ih košta 51,6 evra moraju na poslu da provedu oko 7,7 sati, dakle manje od jednog radnog dana.
U znatno boljoj poziciji su vozači u Nemačkoj u kojoj je prosečna cena goriva 1,37 evra, a prosečna plata oko 2.000 evra. Matematika je jasna – za pun rezervoar moraju da izdvoje 69 evro, a to znači da bi trebalo da rade samo oko 6 sati.
Najjeftinije gorivo u BiH
Gorivo u Srbiji poskupelo je u poslednjih mesec dana oko 6 dinara po litru, pa se tako na srpskim pumpama ovih dana benzin može kupiti za 140 do 142 dinara, a dizel za 148 do 150 dinara. Posle novogodišnjih i božićnih praznika, sredinom januara, benzin je koštao oko 135 dinara, a litar dizela oko 141 dinara.
Najjeftinije gorivo u regionu toče vozači u Bosni i Hercegovini, gde litar benzina košta 0,89 evra, a dizela 0,88 evra, koliko košta i dizel u Severnoj Makedoniji. Bezolovni benzin je nešto skuplji i košta 1,02 evra.
U Hrvatskoj je gorivo u blagom rastu, pa se litar benzina popeo na 1,24 evra, a dizela na 1,20 evra, dok u Sloveniji benzin košta 1,03 evra, a dizel 1,09.
Benzin u Crnoj Gori košta 1,13 evra po litru, dok je dizel oko jednog evra (1,020).